Monday 8 April 2013

Posted by Unknown on 22:14 No comments
DEFINISI
Ø Appetizer adalah hidangan pembuka selera mempunyai rasa yang boleh meransang selera seseorang untuk menikmati hidagan seterunya.
Ø Hidangan ini dijadikan hidangan pemulaan dalam menu table d’hote manakala bagi hidangan secara buffff fet ia akan dihidangkan diatas meja buffffffff fet sebagai hors d’oeuvre dan canapes.
JENIS
·        Hidangan pembuka dingin merupakan hidangan pembuka dalam bentuk kecil, yang berfungsi untuk merangsang  nafffsu  makan, tidak mengenyangkan (  ringan dan lazat) , dibuat dan disajikan menarik, kombinasi rasa dan warna   serta dihidangkan dalam keadaan dingin. Hidangan pembuka dingin dihidangkan dengan suhu 100C-150C. Jenis hidangan pembuka dingin antara lain salad, canapé….
·         Hidangan pembuka panas (Hot Appetizer) iaitu hidangan pembuka dalam bentuk kecil biasanya dengan rasa ranggup dan masin yang berfungsi untuk merangsang nafsu makan, tidak mengenyangkan, dihidankan menarik, dengan kombinasi rasa dan warna, dihidangkan dalam keadaan hangat/ panas. Hidangan pembuka panas (  hot appetizer) dihidangkan dalam temperatur 500 C – 600C. jenis hidangan pembuka panas antara lain: fritture, resolles, cheese soufle, croquette.



    

   







Categories:

0 comments:

Post a Comment